Demolition Man

Valmistaja: Williams
Valmistusvuosi: 1994
GC: 8.208.800.970
Hankittu: 8/2007
Luovuttu: 01/2008

Nykyisten harrastustilojeni puitteissa tarkoitukseni on tutustua mahdollisimman laajaan valikoimaan WPC-koneita ja konekantaa on kierrätettävä, joten puolentoista vuoden pelailun jälkeen Creature sai luvan vaihtua Demolition Maniin. Koneet ovat keskenään täysin erilaisia, Demolition Manista kun löytyy viisi erilaista - jopa viiden pallon - multiballia.

Koneesta voit lukea lisää Demolition Man puhdistussivulta.

Demolition Man on monilta osin erikoinen peli. Ensinnäkin kone on kabinetiltaan normaalia WPC-konetta kaksi ja puoli tuumaa leveämpi widebody-malli. Toiseksi koneessa kiinnittänee heti ensivilkaisulla huomionsa erikoisiin metallikahvoihin koneen etuosassa. Näissä kahvoissa on molemmissa kaksi nappia, joista toiset toimivat normaalien flipperin napin tavoin ja pienemmät muutamissa pelikentän tapahtumissa tietyillä erityisillä tavoilla. Esimerkiksi pelin multiball-moodeissa on mahdollista kerätä secret jackpot -palkinto, joka ansaitaan näitä kahvojen pieniä nappuloita yhtäaikaa painamalla. Peliä voi (ja on usein jopa järkevämpää) pelata pelkästään metallikahvoista kiinni pitäen, vaikka pelaaminen onnistuu myös normaaleilla flipperin napeilla.

Sääntösettinsä puolesta Demolition Man on pahasti kahtia jakautunut, koska pelissä on kaksi erillistä päätavoitetta. Ensimmäinen näistä on Demolition Time -loppumoodi, joka on kaikkien Cryo claw -kouran moodien pelaamisen jälkeinen monipallomoodi. Toisena päätavoitteena on neljännen normaalin multiball-moodin jälkeinen Demolition Jackpot, jonka arvo määräytyy aiemmin pelattujen neljän multiballin jackpottien määrästä. Demolition Jackpotin arvo jatkaa kasvuaan myös seuraavalla multiball-kierroksella, eli kahdeksan multiballin jälkeen palkinnon arvo määräytyisi kaikkien näiden kahdeksan multiballin jackpottien määrästä. Hyvin kulkevassa pelissä Demolition Jackpotteja voi tulla useita palkinnon noustessa useiden miljardien arvoiseksi. Tämä tekee Demolition Timen tavoittelemisesta hyödytöntä suurinta mahdollista pistepottia tavoiteltaessa pelaamisen keskittyen pelkästään jatkuvaan multiball-moodien läpi kiertämiseen.

Pelikentältään Demolition Man on todella vauhdikas peli useiden ramppien ja pitkien lyöntikombojen ansiosta. Sääntösetin kaksijakoisuuden takia peli ei yksinkertaisesti vain kestänyt pelauksessani mielenkiintoisena kovinkaan pitkään. Toisaalta koneen myyntipäätökseen vaikuttivat myös ostajan löytyminen nopeasti ja tiedossa ollut uusi projektini, joille piti vapauttaa sekä tilaa että rahaa. Pidempäänkin konetta olisin jaksanut pelata, koska en onnistunut rikkomaan maagista kymmenen miljardin pistemäärää. Tämän lisäksi olisi ollut mielenkiintoista testata peli Swear ROM -äänisetillä, joka muuttaa pelin aikana kuultavista repliikeistä muutamat astetta törkeämmiksi. Esimerkiksi slam tiltin aikaansaaminen tuottaa tylyn "F**k you!" -kommentin.