Guns N' Roses

Valmistaja: Data East
Valmistusvuosi: 1994
GC: 6.460.965.440
Hankittu:02/2009
Luovuttu: 07/2009

Kymmenkunta Bally/Williamsin konetta kotona kierrätettyäni minulle avautui oivallinen tilaisuus kokeilla vaihteeksi jonkun muun valmistajan flipperiä, kun Keravalta löytyi todella hyväkuntoinen Guns N' Roses kohtuullisella hinnalla. GNR onkin ollut minua kiinnostavien koneiden listalla pidempäänkin, pelattiinhan sillä esimerkiksi Stockholm Open 2008:n finaaleissa. Kone on myös yleisesti tunnustettu oivalliseksi flipperiksi, jossa pelattavaa pitäisi riittää.

Guns N' Roses näyttää todella komealta peliltä. Vaikka omasta yksilöstäni puuttuukin koko komeuden kruunaava topper-koriste backboxin päältä, muut pelin komeuden tekevät elementit ovat tallella. Pelin rampit ovat G- ja R-kirjainten muodossa ja pallo ammutaan kentälle useimmiten aseen liipaisinta painamalla, mutta välillä myös toisesta laidasta löytyvällä ruusu-plungerilla. Yksinkertaisia oivalluksia, mutta sopivat pelin GNR-teemaan täydellisesti! Pelin teeman täydentävät musiikeista löytyvät GNR-hitit. Erikoisuutena musiikeissa on raita Ain't going down, jonka yhtye on virallisesti julkaissut vain tässä flipperissä.

Luovuin pelistä jo noin puolen vuoden omistamisen jälkeen. Suurimpana syynä tähän oli sopivan vaihtokauppadiilin löytyminen, mutta toisaalta olin myös ehtinyt jo nähdä kaiken mahdollisen koneesta tähän mennessä pelaukseen jopa jo jossain määrin kyllästyneenäkin. Vaikka teemaltaan GNR on erittäin mainio rokkitykitys, ei se minulle tarjonnut pelillisesti kovinkaan erityistä nautintoa. Pelin moodit tulivat nopeasti tutuksi ja loppumoodi RIOT-multiball tuli sekin saavutettua jopa kolme kertaa saman pelin aikana. Toisaalta tämän multiball-moodin lopussa odottava miljardin pistepalkinto yli sadan kytkinosuman keräämisen jälkeen oli niin typerän pitkälliseen pelaukseen pohjautuva, mutta toisaalta vain pallojen pelilaudalla pitämiseen perustuva palkinto, ettei senkään tavoittelu aiheuttanut minussa suurempia intohimoja. Normaali multiball-moodi oli varsin hauska pelattava, mutta multiballin käynnistäminen aina vaan uudestaan kuudella samaan reikään kohdistuvalla lyönnillä meni enemmänkin toisto- kuin pelitaitoharjoitukseksi. Reikään lyöminen oikealta mailalta backhand-tekniikalla ei vaatinut kovinkaan suurta pelitaitoa kuten ei myöskään pallon siirtäminen vasemmalta mailalta oikealle post passilla.

Mikäli kone olisi pysynyt omistuksessani pidempään, olisi vielä yhtenä motivaationa pelaukselle ollut Data East -koneiden pisteytykseen liittyvän erikoisuuden todistaminen: pelin pistelaskuri ei suostu menemään yli pistemäärästä 9.999.999.990, joka on siis pelin absoluuttinen maksimipistemäärä.