Johnny Mnemonic

Valmistaja: Williams
Valmistusvuosi: 1995
GC: 49.386.880.090
Hankittu: 09/2009

Johnny Mnemonicin hankinta oli kiinnostanut minua pitkään ja kiinnostukseni vain lisääntyi kesäkuussa 2009, kun pelasin konetta Dutch Pinball Mastersin karsinnassa. Koneen tuntevat pelaajat näyttivät keräävän pisteitä pelistä aivan erilaisella tahdilla konetta tuntemattomiin pelaajiin verrattuna, joten joku erikoinen jekku tässä koneessa tuntuisi siis olevan ja peliin pitäisi päästä tutustumaan paremmin. Pelireissulta palatessani ilmaisin kiinnostukseni pelin hankkimisesta flipperit.netin irkkikanavalla, ja pian tämän jälkeen sainkin eräältä harrastajalta yhteydenoton ja alustavan tiedon mahdollisesti myyntiin tulevasta konesta.

Syksyllä 2009 flipperitilan lisääntymisen myötä koneen hankinta tuli ajankohtaiseksi. Koneen osto oli mukava ja huoleton tapahtuma, myyjän hintapyyntö koneesta kun oli jo alun perin niin kohtuullinen ettei siitä tarvinnut lähteä edes tinkimään ja lähivuosien omistajahistorian tietäen kone oli varmasti ollut viimeiset vuodet hyvissä käsissä. Tästä samasta konesta flipperit.netin Jarkko onkin jo maininnut sivuillaan.

JM on vauhdikas peli. Ramppeihin ja looppeihin jatkuvasti lyötynä pallo voi saada huikean nopeuden ja pelissä on jatkuvasti oltava hereillä pallon kentällä pitämiseksi. Nopeuden lisäämiseksi pelin kulmaa voi nostaa varsin hurjaksi, koska suurellakaan kulmalla mikään pelikentän lyönti ei vielä mene mahdottomaksi suorittaa. Kuten aiemmin omistamassani The Shadowissa, tässäkin pelissä on kaksi flipperin nappia koneen molemmilla puolilla. Johnny Mnemonicissa ylimääräiset napit tulevat käyttöön pelin vaativassa videomoodissa sekä myös peli yläreunassa olevaa liikuteltavaa kouraa ohjatessa. Pelin multiballia tavoitellessa pallot ohjataan tällä kouralla 3x3-matriisiin kentän oikeaan yläkulmaan ja jokaisesta yhdeksästä kolosta saa tietyn oman palkintonsa. Matriisiin liittyy myös se hienous, että mikäli kolmannen pallon matriisiin tiputtaessa pallot muodostavat pysty- vaaka- tai vinorivin, kolminkertaistuu alkavan multiballin jackpot-arvot.

Pelin keskimmäisen loopin alussa on suurehko spinneri. Tähän spinneriin liittyy pelin suurimmat pisteidenkeruumahdollisuudet, mikä tekee pelistä toisaalta todella erikoisella tavalla mielenkiintoisen, mutta toisaalta myös pisteytykseltään kohtuuttoman epätasapainoisen. Pelissä on nimittäin mahdollista ansaita super spinner -moodi, jonka käyntiin saamisen jälkeen jokainen spinnerin pyöräytys tuo pisteitä kymmenen miljoonaa. Voimakas lyönti pallolla saa spinnerin pyörimään jopa kymmenen kertaa ja pisteitä kertyy siis yhdellä lyönnillä jo 100 miljoonaa. Hulluksi pisteytyksen tekee se, että nämä spinner millionsit ansaitaan vasta pallon loputtua bonuslaskennan aikana ja tähänkin pistemäärään vaikuttaa pelin kolmelta bonuslinjalta kerätyt bonuskertoimet, jotka maksimissaan nelinkertaistavat bonukset. Eikä hulluttelu lopu vielä tähänkään: pelissä on mahdollista ansaita myös hold bonus -palkinto, jonka keräämisen jälkeen kyseisen pallon loppubonukset siirtyvät sellaisenaan myös seuraavan pallon bonuksiin. Hold bonuksella seuraavalle pallolle siirrettyjä bonuksia ei sentään enää voi kertoa seuraavien pallojen bonuskertoimilla. Ensimmäisissä pelin ROM-versioissa näin tapahtui aiheuttaen pallobonuksien nousun mahdollisesti avan järjettömiin lukemiin. Onneksi tämä on muutettu myöhempiin ROM-versioihin, vaikka jossain vaiheessa koneen omistusta olisikin hyvin mielenkiintoista päästä testaamaan tällaista vanhempaa ohjelmaversiota. Uusimmillakin ROM-versioilla pelin idea menee helposti siihen yksitoikkoisuuteen, että spinner millionsien keräämisen jälkeen on tärkeintä vaan kerätä aina hold bonukset ja extra ball ja kerätä suuria loppubonuksia niin kauan kuin palloja riittää.

Isojen spinner millions -pisteiden kerääminen ja jatkuvasti hold bonuksen ja lisäpallojen ansaitseminen ei onneksi ole mitenkään helppoa, joten uskon pelin tarjoavan minulle mielenkiintoa pitkäksi aikaa. Jospa tämän pelin kanssa näkisi ensimmäistä kertaa sen, miten 12-numeroinen pistemäärä eli sata miljardia mahtuu pelin pistematriisinäytölle ja ennätystuloslistojen näytölle.