Jurassic Park

Valmistaja: Data East
Valmistusvuosi: 1993
GC: 1.252.565.340
Hankittu: 06/2009

Olin törmännyt muutamissa uutisryhmäkeskusteluissa Jurassic Parkin nimeen esim. viestiketjussa, jossa harrastajat listasivat mielestään parhaita Data East -valmistajan koneita. Mahdollisuus itselleni koneeseen tutustumiseen tarjoutui loppukesästä 2009, kun ystäväni hankki kyseisen koneen itselleen ja lupauduin auttamaan puolikuntoisen koneen pelikuntoon korjaamisessa.

Pelikentältään Jurassic Park näyttää nopeasti vilkaistuna hyvin yksinkertaiselta. Ramppeja on vain yksi ja tyhjää tilaa pelikentällä reilusti. Pelikentän yläosassa on suuri T-Rexin pää, joka tietyissä tilanteissa kääntyy kohti pelikenttää haukaten sisäänsä pään edessä olevaan kuoppaan tippuneen pallon. Toisena erikoisuutena keskellä kentän yläosaa on Raptor pit -linja, jonka yläpäässä on pallon laukaisimen kaltainen potkija, joka potkaisee pallon hirmuisella vauhdilla takaisin kohti kentän alaosaa. Yleisesti ylämailan, rampin, bumpereiden ja pelikentän reikien sijaintien puolesta pelikenttädesign tuo helposti mieleen The Addams Familyn.

Myös sääntösettinsä puolesta pelin samankaltaisuuden The Addams Familyyn huomaa helposti. Tämäkin peli on vahvasti moodipohjainen ja moodit käynnistyvät Addams Familyn lailla pelikentän alaosasta löytyvästä reiästä täsmälleen samasta kohdasta kenttää. Moodeja voi myös käynnistää useita päällekkäin. Kun kaikki 11 moodia saa suoritetuksi, käynnistyy seuraavana moodina loppumoodi System Failure, joka on Data East -tyylille perinteinen ajastettu vajaan minuutin pituinen "lyö kaikilla palloilla kaikkialle pisteitä ansaitaksesi" hurvittelu.

Myöskin Data Eastille perinteisesti pelistä löytyy multiball (tai siis Tri-Ball, koska sanan multiball käyttöön oli tähän aikaan oikeus vain eräällä toisella flipperivalmistajalla), joka Jurassic Parkin tapauksesa on parasta mitä pelillä on tarjottavanaan ja mielestäni myös yksi hienoimmista multiballeista mitä olen nähnyt. Multiballin valmisteluksi pelikentän targetteihin on kerättävä vaadittu määrä osumia, jonka jälkeen multiball käynnistyy joko pallon T-Rexille syöttämisestä tai Raptor pitiin ampumalla. Aluksi multiball on kolmen pallon peli, jossa noin 15 miljoonan pisteen arvoinen jackpot kerätään ramppilyönnillä tai kaksinkertainen jackpot yläluupista. Jackpotin lunastamisen jälkeen alkaakin hauskuus: vuorossa on chaos-kierros, jonka aikana on lyötävä viiteen eri pelikentän paikkaan C-H-A-O-S-kirjainten keräämiseksi. Tämä kaikki siis pitää tapahtua monipallopelinä ja pallojen määrän tippuessa yhteen peli palaa takaisin normaaliin pelausmoodiin.

Monipallopelin hauskuus jatkuu entistä hurjempana ensimmäisen chaos-kierroksen jälkeen. Viidennen kirjaimen lunastamisen jälkeen alkaa uusi chaos-kierros, jota varten kaikki pelin kuusi palloa ammutaan kentälle. Mikäli kaikki chaos-kirjaimet saa kerätyksi uudelleen, pitää yksi palloista seuraavaksi syöttää T-Rexille. Tämän jälkeen multiball huipentuu super jackpotin keräämisen edellä mainituista jackpot-paikoista. Tässä vaiheessa merkitykselliseksi nousee pelikentällä olevien pallojen määrä, koska super jackpotin arvo on sata miljoonaa kerrottuna pelikentällä olevien pallojen määrällä. Super jackpotin arvo on siis maksimissaan 600 miljoonaa ja tämä on mahdollista kerätä kahdesta paikasta, eli super jackpoteista on tarjolla parhaimmillaan 1.2 miljardia pistettä!

Multiballissa super jackpotin kerääminen on uskomattoman haastava operaatio ja peli on muutenkin hyvin ankara. Vaativuuden helpottamiseksi koneesta löytyy vielä yksi mielenkiintoinen erikoisuus, Smart Missile -nappula, pallonlaukaisimen päästä. Kun Smart Missilen käyttää nappulaa painamalla, peli antaa palkintona kaikki pelikentällä sillä hetkellä tarjolla olevat pisteet. Esimerkiksi Smart Missilen käyttäminen multiballin ja extra ballin ollessa saatavilla käynnistää multiballin ja antaa extra ballin. Smart Missilellä voi siis esim. kerätä pisteet muutamasta käynnissä olevasta moodista, suorittaa kokonaisen chaos-kierroksen tai parhaimmillaan jopa lunastaa molemmat super jackpotit. Smart Missileitä on käytössä pelin aikana täsmälleen yksi, eikä uutta voi lunastaa mitenkään. Käyttämättä jääneestä Smart Missilestä ei saa minkäänlaista palkintoa, joten tämä apu tulee aina käyttää ja käyttötarkoitus tulisi aina myös miettiä mahdollisimman järkeväksi.

Jurassic Park on vaativa ja haasteita tarjoava peli hienolla teemalla. Peli voi satunnaiselle pelaajalle olla liiankin ankara ja aiheuttaa tätä kautta turhautumisen tunteen, mutta taitava pelaaja pääsee koneen kanssa todella mielenkiintoisten haasteiden pariin. Vaikka omat suosikkikoneeni tämänkin pelikokemuksen jälkeen tulevat enemmänkin WPC-koneiden puolelta, on Jurassic Parkissa todella paljon hyvää ja itselleni kone on paras Data East, jota olen päässyt pelaamaan.